Weight Gainer Guiden

Weight Gainer kan være et nødvendigt tilskud til den daglige kost, når du har svært ved at tage på, selvom du træner og træner hårdt. Får du gennem din kostplan de kulhydrater og dermed de kalorier, som du har behov for, er der ingen grund til, at bruge weight gainer. Har du derimod svært ved at øge din vægt og dermed øge din muskelmasse, er der god grund til, at se nærmere på weight gainers.

Weight Gainer – kulhydrater og protein

Hvor det primære indhold i proteinpulver er protein, så er kulhydrater det primære indhold i weight gainer. Udover kulhydrater og protein indeholder weight gainer også fedt, fibre og natrium. Kulhydraterne i en weight gainer er som hovedregel en kombination af hurtige og langsomme kulhydrater, da vi efter et hårdt træningspas har behov for hurtigt, at få fyldt glykogendepoterne op. Og weight gainers har selvfølgelig også det formål, at tilføre ekstra kalorier.

Når du ser på næringsindholdet i de forskellige weight gainers på markedet, kan indholdet af kulhydrater svinge fra ca. 50 % til 90 %, og proteinindholdet fra under 1 % til 50 %. Hvordan forholdet i procent skal være fordelt er individuelt, og afhænger af, hvad den enkelte har mest brug for. Men et proteinindhold så lavt som 1-20 % har sandsynligvis ikke den store værdi for proteinindtaget. En fordeling på omkring 60 % kulhydrater og 35 % proteiner er formentlig optimalt. Dette svarer ofte til ca. 400 kalorier pr. 100 gram.

Hér er et par eksempler på Weight Gainere:

Bodylab Weight Gainer


Bodylab Weight Gainer

Indhold pr. portion (100g):

Kalorier: 395
Protein: 31 g
Kulhydrat: 60 g
Fedt: 3 g
BCAA: 7,4 g

Det er ikke alle weight gainere der indeholder forgrenede aminosyrer (BCAA), men Bodylabs udmærker sig ved et indhold på ikke mindre end 7,4 g pr. portion.

Læs mere om Bodylab Weight Gainer →

Self New Active Gainer


Self Active Whey Gainer

Indhold pr. portion (100g):

Kalorier: 400
Protein: 31 g
Kulhydrat: 62 g
Fedt: 1 g
Vitaminberiget

Denne weight gainer er beriget med vitamin A, D, E, B1, B3, B6, B9, B12, B7, B5 og C. Herudover er den beriget med en lang række af de vigtigste mineraler.

Læs mere om Self New Active Whey Gainer →


Weight Gainer med kreatin

En del weight gainers indeholder foruden protein og kulhydrat også kreatin. Hvis du i forvejen tager tilskud af kreatin, kan det være en god og fornuftig løsning, at bruge weight gainer tilsat kreatin, så du slipper for at skulle lave flere forskellige shakes hver dag. Kreatin er det perfekte supplement til de fleste weight gainers, hvilket skyldes at kreatin virker mest effektivt sammen med større mængder hurtige kulhydrater, som mange weight gainere indeholder.

Du skal være opmærksom på, at du I starten kan opleve væskeophobning, når du burger weight gainer med keratin. Det skyldes både det høje indtag af kulhydrater, som medfører flere vandmolekyler til kroppen, og kreatinen. Efter en enkelt eller to uger forsvinder væskeophobningen igen.

Weight Gainer – hvornår?

Det giver næsten sig selv, at man skal indtage weight gainer efter træning. Her har kroppen brug for at fylde depoterne op, og opbygge muskelmassen. Det er også det tidspunkt kroppen er allermest modtagelig for kulhydrater og protein. Under træning forbrændes masser af kalorier, og musklerne belastes ofte til det yderste. Weight gainer er derfor mange gange afgørende for restitutionen af musklerne og for øgning af muskelmassen.

Mange bruger også weight gainer om morgenen for, at sparke gang i motoren. Har du svært ved at tage på, kan det være en god idé, at starte dagen med en portion kulhydrater og proteiner, og nogle anbefaler også en weight gainer før sengetid. Her er det dog vores råd, at være meget opmærksom på, at et skud kulhydrater – både hurtige og langsomme – som er hovedkilden i weight gainer, kan give problemer med at sove, men dette er naturligvis forskelligt fra person til person.

Weight Gainer dosering?

Hvor meget weight gainer skal du så indtage dagligt? Det vigtige her er, at afstemme indtaget efter din normale kost. Hvis du i forvejen har et dagligt overskud af kalorier ved din almindelige kost, skal du holde igen med weight gaineren, da du ellers risikerer at ophobe fedt. Hvis du indtager en portion på 100 gram, svarer det, som tidligere beskrevet, til små 400 kalorier. Med daglig træning og en god proteinrig og kalorieholdig kost, kan det være nok. Omvendt så hører du måske til dem, der har ekstra svært ved at tage på (bulke), og har derfor brug for en ekstra portion om morgenen.

Weight Gainer bivirkninger

Et gennemgående spørgsmål, når det gælder de forskellige kosttilskud, herunder også weight gainer er, om der er nogen bivirkninger. Først og fremmest kan vi konstatere, at der ikke findes nogen dokumenterede bivirkninger. Virkningen af weight gainer er som beskrevet, at det hjælper til, at man kan tage på. Så du skal bruge weight gainer, hvis du har problemer med at tage på i vægt gennem din daglige kost.

Virkningen kan populært siges at blive til en bivirkning, hvis du bruger weight gainer, selvom du ikke har behov for at tage på, eller hvis du indtager for meget, så fedtet ophober sig i stedet for at forøge muskelmassen.

Hér har vi har samlet en liste over de bedste weight gainer produkter. Som med andre kosttilskud som fx proteinpulver og lignende, er det altid en god idé, at prøve sig frem.